Biodanzalogie

Hier vind je regelmatig berichten over Biodanza; de theorie, de praktijk, de vertaling naar het dagelijks leven, de effecten, poezie en meer....

dinsdag 8 juli 2014

Jezelf en de ander waarde toekennen

Rolo Toro, de oudste zoon van Rolando logeerde eens bij ons in huis.
Ik was doodnerveus toen ik hem ging ophalen van Schiphol en dacht nog… moet ik nu op het vliegveld een “airport encounter” met hem doen? (een airport encounter is een Biodanza oefening waarop je een heel uitbundige ontmoeting met elkaar hebt alsof je je beste vriend al jaren niet hebt gezien. Wat je je allemaal niet in je hoofd haalt. Het bleek een heel lieve man te zijn. En toen we na het weekeind weer afscheid namen was dat zeker een “airport goodbye”!
Wat ik het allermeeste van Rolo heb geleerd is hoe belangrijk het is om elkaar te kwalificeren. En hoe diskwalificeren in ons leven rond sluipt als een verzwakkend gif.
To qual•i•fy 
  • To describe by enumerating (opsommen) the characteristics or qualities of someone; characterize
  • To make competent or eligible for…
  • To declare competent or capable; certify
  • To be or become qualified
  • Iemand kwaliteiten toekennen
  • Iemand karakteriseren door kwaliteiten op te sommen



In Biodanza zijn oefeningen die gaan over kwalificeren. Jezelf kwaliteiten toekennen en ze uitspreken. Maar ook de ander kwalificeren en waarde in het oor fluisteren.
Toen ik er eens op ging letten hoe vaak we (en zeker in Nederland) onszelf en elkaar diskwalificeren schrok ik.
Toen de Dalai Lama hier was ontdekte men dat hij geen woord kende voor het begrip self-esteem. In zijn wereld is dat niet iets dat je wel of niet kunt hebben. Het is een feit. Hij was verbijsterd over hoe vaak wij ons in het westen diskwalificeren.
Daarom
Let eens op kwalificeren en diskwalificeren. Grijp in als iemand zich diskwalificeert en geef heel veel kwalificaties aan iedereen die je ontmoet. Erken, zie, waardeer, merk op, benoem, complimenteer. Door Biodanza heb ik ontdekt dat ik niets liever ben dan “de rechterhand van de liefde”. Soms is dat een hele kunst. Maar het is het fijnste en mooiste dat bestaat. Kwalificatie van mezelf: Ik ben er best goed in…. En jij?
Soms is het een hele uitdaging om Biodanza les te geven…. of te volgen…maar ga door!
"Self-confidence is knowing that we have the capacity to do something good and firmly decide not to give up." His Holiness the Dalai Lama

Lieve Liefde
Je bent altijd bij mij
Je bent voor me
En naast mij
En om me heen
Elke dag
(opwekking 518 naar psalm 139 – het woord GOD vervangen door LIEFDE)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten