Biodanzalogie

Hier vind je regelmatig berichten over Biodanza; de theorie, de praktijk, de vertaling naar het dagelijks leven, de effecten, poezie en meer....

maandag 21 juli 2014

Affectieve intelligentie en vergeving

Dit voorjaar was ik te gast in het radio programma "dit is de nacht" op Radio één van de EO met Maarten Hagg. Het ging over Vergeven. Ik heb een doosje met kaartjes geschreven over vergeven en naar aanleiding daarvan hadden we een gesprek. Hier vind je mijn schrijverij bij-> BOL
Tijdens het gesprek bedacht ik me dat Biodanza helemaal niet aanstuurt op vergeven, maar dat je door Biodanza te beoefenen wel vanzelf veel beter wordt in vergeven. Doordat Biodanza helemaal gaat over liefde, en het ontwikkelen van affectieve intelligentie wordt je vermogen om te vergeven en lief te hebben veel groter. Ook leer je meer in het moment te zijn en dat is essentieel om te kunnen vergeven.
Affectieve intelligentie
Volgens Rolando Toro, heeft voor de menselijke soort een evolutionaire sprong kunnen plaatsvinden dankzij de buitengewone ontwikkeling van de affectieve functies die gevoelens van liefde, vriendschap, altruïsme, solidariteit en coöperatie samenwerking hebben ingebracht in het evolutionaire proces van de mensheid.
Daarom wordt in Biodanza de affectieve intelligentie beschouwd als de fundamentele kern van de menselijke identiteit. Een kern van waaruit vervolgens op de meest gezonde manier alle andere intelligenties en potentiëlen zich kunnen ontwikkelen.
Ik doe niets liever dan rechterhand zijn van de liefde....



Omhulling & Onthulling
Je legt je hart in mijn handen
En ik mag je zien
Je danst je dans, je leeft je leven
En je legt je hart in mijn handen
Op de dansvloer van mijn aandacht
Je volgt mijn stem
En ik mag je zien
Je legt je hart in mijn handen

Ik omhul je met zachtheid, creativiteit en liefde
Zodat jij je aan jezelf en in de groep kunt onthullen
Zo worden we samen nog meer wie we werkelijk zijn
Ik omhul je met zachtheid, creativiteit en liefde
En zo word ik ook onthuld aan mezelf en in de groep
In deze dans van het leven
Waarin jij je aan jezelf en in de groep kunt onthullen
Ik omhul je met zachtheid, creativiteit en liefde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten