Mythische en filosofische voorgangers van Biodanza
Biodanza is gefundeerd in het werken met mythen en
archetypen.
De term archetype stamt van het Griekse woord voor begin of
bron. Het is een geïdealiseerd oermodel dat ten grondslag ligt aan latere
varianten. Personificaties, objecten of concepten uit de culturele traditie,
(drama, de literatuur, de mythologie, religie) of zelfs de geschiedenis
(helden) kunnen dienen als archetype. Archetypen zijn symbolische krachten die
ieder van ons in potentie in zich heeft.
Mythe betekende oorspronkelijk in het Grieks gesproken woord
of verhaal. Mythen zijn verhalen die oude wijsheid bevatten. Het zijn
vertalingen van een diepe wijze werkelijkheid, die iedere cultuur en religie op
een eigen wijze vorm heeft gegeven.
In haar opvattingen en filosofie maakt Biodanza gebruik van
de erfenis, de wijsheid en de oerintuïtie van de volkeren uit de oudheid, die
in de loop van de tijd in vergetelheid zijn geraakt.
In wezen zijn er drie mythen die samen met het archetype van
Christus het fundament vormen en de inspiratie zijn van de benadering van
Biodanza: Demeter en de mysteriën van Eleusis, Dionysius en Orpheus. Van iedere
mythe en archetype worden bepaalde kwaliteiten en wijsheden gebruikt als
inspiratiebron.
Mythen en archetypen hebben te maken met bepaalde universele
levenswetten die iedere cultuur op een eigen wijze heeft uitgebeeld. Voor
Biodanza gebruiken we:
Demeter
- De natuur als heilig beschouwen
- De eenheid van natuur en mens zien
- Het zoeken naar bewustzijnsverruiming als manier om de opperste ervaring van kosmische eenheid te beleven
- Het streven naar transformatie van dissociatieve culturele waarden vanuit het binnenste van ieder individu
- Het bewustzijn dat het leven zelf de zin van het leven is
"While I dance I cannot judge, I cannot hate, I cannot
separate myself from life.
I can only be joyful and whole.
This is why I dance."
This is why I dance."
Hans Bos
Dionysius
- De eenheid van mens en natuur
- Het plezier in het leven
- Het zoeken naar genot en extase
- Door middel van de dans ons instinctieve potentieel bevrijden dat diep in ons ligt opgeslagen
Man must speak, then sing, then dance.
The speaking is the brain, the thinking man. The singing is the emotion.
The dancing is the Dionysian ecstasy which carries away all.
The speaking is the brain, the thinking man. The singing is the emotion.
The dancing is the Dionysian ecstasy which carries away all.
Isadora Duncan
Orpheus
- De kracht van het zingen, van de muziek en de poëzie die in staat zijn een transformatieproces in een menselijke ziel teweeg te brengen
"A child sings before it speaks, dances almost before
it walks.
Music is in our hearts from the beginning."
Music is in our hearts from the beginning."
Pamela Brown
Christus
- De liefde voor de medemens
- Een diep respect voor de sociaal zwakkere
- Barmhartigheid
- Het archetypen van Christus gaat niet over de Christus uit de kerkverhalen. Het gaat over het archetype van originele liefde, de bron van alle liefde en heling. Voor Biodanza verbinden we ons steeds met het archetype zelf, met de bron, de essentie buiten de verhalen om.
I would believe only in a God that knows how to dance.
Friedrich Nietzsche
Met behulp van deze archetypen wil Rolando verschillende
aspecten tonen van eeuwige noodzaak voor de mens om het leven en de natuur te
vieren. Er wordt alleen gebruik gemaakt van pro-life mythen en archetypen omdat
Biodanza totaal gebaseerd is op het Biocentrische principe.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten