Biodanzalogie

Hier vind je regelmatig berichten over Biodanza; de theorie, de praktijk, de vertaling naar het dagelijks leven, de effecten, poezie en meer....

dinsdag 17 maart 2015

Voorproefjes van de schooltheorie (14 creativiteit)

Creativiteit




Begint bij een baby met vrijheid, expressie en nieuwsgierigheid.

Creativiteit is expressie en vernieuwing, iets maken, fantasie. Het vermogen om puur en spontaan te zijn, creatieve renovatie, groei en gezonde verandering, vernieuwingsimpulsen. Creativiteit heeft te maken met het vermogen om een eigen persoonlijk antwoord te geven op verschillende levenssituaties. Zelfexpressie, eigenwaarde, werk activiteiten en innovatie hebben allemaal creativiteit nodig. We creëren een relatie, een moment, een toekomst. Creativiteit is hoe je leeft en leven creëert voor jezelf en anderen. Heimelijk onderdrukt de beschaving soms de natuurlijke creativiteit van mensen. Het is essentieel deze kwaliteit juist te stimuleren en te faciliteren.


Ons potentieel van Creativiteit is ons vermogen tot verbale en non-verbale expressie. Het is de capaciteit om de wereld met vertrouwen te onderzoeken, om te kiezen en om te durven innoveren. Het is de functie die je in staat stelt om je leven vorm te geven. Creativiteit is het vermogen om een persoonlijk antwoord te geven op verschillende levenssituaties; zelfexpressie, eigenwaarde, werk activiteiten, vernieuwing. We creëren allemaal een relatie, een moment, een toekomst. Creativiteit bepaalt hoe je leeft en leven creëert voor jezelf en anderen.



Creativiteit is een natuurlijke functie, het heeft te maken met de moed om vrucht te dragen, iets nieuws te scheppen, een overdaad aan verbeelding te hebben, het vermogen uit die overdaad iets te kiezen en je liefde en toewijding daarop te richten. In de Biodanza sessies wordt creativiteit steeds aangemoedigd in de manier van bewegen en contact maken.

Denken, analyseren en oordelen staat de creativiteit in de weg. Je kunt tijdens de dans steeds terugkeren naar het ervaren van de beweging en de muziek in plaats van het nadenken óver de beweging en de muziek. Zodra er “denken” is kun je je afvragen:
  • Hoe gaat het nu met me?
  • Hoe voel ik me? Welk gevoel neem ik nu waar? Welke sensaties ervaar ik?
  • Hoe is mijn adem?
  • Hoe voelt het om deze dans, oefening, beweging te doen?

Zeg dan helemaal “ja” tegen de beleving. Zeg: “ja, op dit moment ervaar ik…..”
Zo kom je direct terug in het hier en nu en in je lichaam. In de beleving in plaats van de gedachte over de beleving en beweging.



Dansen waarmee deze kwaliteit wordt uitgenodigd zijn bijvoorbeeld:

  • Ritmische dansen met variaties van bewegingen
  • Het gebruik van de stem
  • Dansen waarbij met zich uitstrekt en rekt
  • Dansen van vloeibaarheid, continue bewegingen en voelende bewegingen maken
  • Archetypische dansen van Shiva, Vishnu en Brahma
  • Expressieve dansen
  • Speelse dansen
  • Creatieve vormen van ontmoeting en communicatie
  • Creatieve vrije dansen
  • Dansen van synchroniciteit in 2 tallen
  • Dansen geïnspireerd op de verschillende schilderstijlen
  • Ontwikkelen van een gevoelige waarneming van de ander
  • Ritmische en vloeiende bewegingen met de heupen
  • Oefeningen die uitnodigen tot transgressie: buiten de gebaande paden durven treden


Geen opmerkingen:

Een reactie posten