Biodanzalogie

Hier vind je regelmatig berichten over Biodanza; de theorie, de praktijk, de vertaling naar het dagelijks leven, de effecten, poezie en meer....

vrijdag 22 april 2016

Van wie is (levens) kunst?




Kunst is een expressie van iets onnoembaars
Iets dat een kunstenaar voelt
Iets wat zich kenbaar wil maken
Vanuit ziel en zaligheid
Vanuit (soms) onbewuste drijfveren

Als iets is uitgedrukt
Van wie is het dan daarna?

Zoals een kind dat wordt geboren
Het behoort niet de ouders toe
Al heeft het wel hun zorg nodig

Een kind is een stukje van je hart
Met armen en benen en een eigen wil
Het gaat de wereld intrekken
En avonturen beleven
En fouten maken
En littekens oplopen
Het kan ten onder gaan
Het kan tot volle bloei komen
De wereld betoveren
Met zijn bestaan

Van wie is het kind?
Van wie is kunst, nadat het is uitgedrukt?

Kunstenaar Rob Scholten
Bouwt aan een nieuwe expositie
The Embroidery show
Hij zocht op rommelmarkten
Tuttige borduurschilderijen
Haalde ze uit hun lijsten
Draaide ze om
Lijstte ze in
Signeerde ze
Noemt het zijn kunstwerken
Creëerde een prachtige verzameling



De ontdekking van de schoonheid
Van de achterkant van al dat huisvlijt
Is betoverend
Maar hij borduurde ze niet zelf
Hij zag iets, het raakte hem
Hij gaf het vorm
Op zijn manier
Bouwde iets
Met dat wat hem voorging

Van wie is Biodanza?
Biodanza is het kunstwerk van Rolando
Het bevat zijn hart
Zijn liefde, zijn littekens, zijn wijsheid
Het is de uitdrukking van zijn ziel
Maar van wie is het nu?
Nu hij er niet meer is?

Wie bepaalt nu
Wat andere kunstenaars doen 
Met zijn kunst?
Zijn kinderen
Instituten
Directeuren
Docenten
De dansers
Het leven zelf?

Wie bepaalt de diepe betekenis van kunst?
Wie bepaalt wat je met de expressie van een kunstenaar mag doen?

Ik weet het niet

Wat ik wel weet is
Dat mij niets toebehoort
Ik zie het leven
Als een vat vol mogelijkheden
En mijn vrijheid
Om met die mogelijkheden om te gaan
Op mijn manier

Zuiver bestaat niet
Alles is gekleurd en subjectief

De essentie van vrijheid is
Dat je het niet kunt controleren
Het kan groeien
Het kan bloeien
Het kan stuk gaan
Verminkt raken
Of tot een heel nieuwe tentoonstelling worden omgetoverd
Door iemand die schoonheid ziet
In de achterkant der dingen

Zoals de natuur
De kunst is die het leven voortbracht
We mogen er in wonen
We kunnen het liefhebben
Stukmaken
Betekenis geven
Kapotcontroleren
Wat is wijsheid?

Wie denkt dat hij de lucht kan bezitten
Heeft er niets van begrepen

Ik blijf graag kunstenaar
Met vrijheid
En een eigen kijk op dingen
En meer vertrouwen in expressie
Dan angst over eigendomsrechten

Ik weet alleen mijn eigen hart
En zelfs dat niet altijd

Sas

p.s Van wie is een kus, nadat hij is geven?
Hier is er één, voor jou, voor even. 
Je mag er mee doen wat je wilt. 




1 opmerking:

  1. mmmm.... Die kus..... die wil ik graag! ik koester hem... en geef je er een "van mij" terug... en als je er niet bent, is die kus geen kus, dan is het een smak in de lucht.... Die kus bestaat bij jouw aanwezigheid.. de kus die wij delen is uniek... en weer anders dan de kus die we straks delen.. Liefs Lilian... de kus-kunstenaar in opleiding ;) (mag nog veel oefenen!)

    BeantwoordenVerwijderen