19 Biodanza, Ars Magna
Ars Magna betekent: “De Grote Kunst”, het sublieme werk.
De
uitdrukking is afkomstig uit het werk van Ramon Llull. Ramon Llull (Palma de
Mallorca, 1232/1233), 1315/1316), ook wel bekend onder zijn Latijnse naam
Raimundus Lullus, was een belangrijk Mallorcaans schrijver, filosoof, dichter
en theoloog. Hij wordt beschouwd als de eerste belangrijke schrijver in het
Catalaans. Ramon Llull bedacht een reeks schijven waarmee men de
ultieme waarheden uit de bijbel kon combineren en overdenken.
Biodanza bevat volgens Rolando ook een aantal ultieme
waarheden die kunnen worden gebruikt om een aantal menselijke dilemma’s op te
lossen dankzij een begrip van de vijf lijnen van Vivencia en het beoefenen van
Biodanza.
“Het middelpunt van het universum is niet de mensheid, maar
het leven”. Als proces leidt Biodanza een mens naar de kunst van het leven; een
diepe helende verbinding met het leven. Biodanza weigert te werken met
symptomen, pathologie en ziekte, maar richt zich juist op het naar buiten
brengen van het innerlijk welbehagen. Naarmate dit welbehagen toeneemt
verminderen vaak symptomen, pathologie en ziekte.
De docent is in dit proces een soort sjamaan die het
helingsproces aangaat in broederlijke verbinding met de deelnemer. Wanneer de
docent geconfronteerd wordt met de klachten van zijn leerlingen, met hun
neerslachtigheid en angst, moet de docent zijn aanmerkingen en interpretaties
voor zich houden (loslaten) en de deelnemer van harte uitnodigen om te dansen.
De aard van de relatie tussen docent en deelnemer kenmerkt
zich door zorg. De relatie evolueert van docent ten opzichte van deelnemer naar
vriend ten opzichten van vriend, waarbij elk verantwoordelijk is bij het helpen
van de ander in zijn ontwikkeling. Wil Biodanza een helend en weldadig effect
hebben dan is het nodig dat de deelnemer en de docent een integere affectieve
verbinding hebben, zoals de verbinding met het leven. Een belangrijke
vaardigheid die een Biodanza docent nodig heeft is het kunnen waarnemen van
onsamenhangendheid en ontreddering in het lichaam en de persoonlijkheid van
deelnemers. De docent moet daarop in kunnen spelen met betrekking tot de
lesthema’s en oefeningen.
To watch us dance is to hear our hearts speak. - Hopi Indian Saying
De instrumenten van Biodanza en haar levenskunst zijn
lichamelijk contact, beweging, Vivencia (ervaren).
Biodanza vermindert stress, angst, identiteitszwakte,
depressie, agressie en daardoor heeft het een effect op de gezondheid van
deelnemers. Biodanza wordt nooit gepropageerd als vervanging voor medische
zorg, deskundige begeleiding van artsen of geestelijk gezondheidszorg. Goede
docenten zullen nooit adviseren nodige zorg te weigeren of te stoppen. Biodanza
is een vitaliserende en integrerende levenskunst. Docenten raden deelnemers van
wekelijkse groepen en studenten van de school, een gezonde levensstijl aan,
waarbij de deelnemer zo goed mogelijk voor zichzelf zorgt en hulp zoekt waar
dat nodig is. Veel docenten staan open voor samenwerking met artsen en
therapeuten. Het beoefenen van Biodanza
conflicteert niet met therapeutische processen, omdat de lessen en de
vorderingen van deelnemers niet geanalyseerd worden en het bovenal een
integrerend en vitaliserend effect op deelnemers heeft.
Dancing is the loftiest, the most moving, the most beautiful
of the arts, because it is not mere translation or abstraction from life; it is
life itself. Havelock Ellis
Levenskunst is IN! De meeste levenskunst die nu in opmars is, is gebaseerd op een filosofische grondslag. De nieuwe FLOW special gaat zelfs over "hoe leef je je leven". Er staan interessante artikelen in over de levenskunst filosofie.
Biodanza danst en ervaart een pad naar de grote kunst. En dat is heel iets anders dan nadenken OVER levenskunst. Beiden versterken elkaar gelukkig.
Misschien kunnen we Biodanza het beste omschrijven als de meest levendige, meest praktische en meest plezierige beoefening van de LEVENSKUNST.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten