Biodanzalogie

Hier vind je regelmatig berichten over Biodanza; de theorie, de praktijk, de vertaling naar het dagelijks leven, de effecten, poezie en meer....

donderdag 9 april 2015

Twee boeiende boeken over jou, de liefde en je hersenen

Loesje weet alles van liefde... 

Een van mijn cursisten kwam met onderstaande boeken aan. "Wat Mieras schrijft over liefde, creativiteit, bewegen, hersenen .... dat past precies bij Biodanza", zei ze. 

En dat klopt. Ik ben het boek over LIEFDE aan het lezen en het is een geweldig interessant en verhelderend boek. Gewoon om te lezen voor jezelf, maar helemaal als je je verdiept in wat Biodanza in je lijf en je leven teweeg kan brengen. Zeer de moeite van het lezen waard. 


Mark Mieras is wetenschapsjournalist. Artikelen van zijn hand verschenen onder meer in de Volkskrant, NRC Handelsblad, Psychologie Magazine, en Intermediair. Hij werkt mee aan verschillende radio- en tv-programma's.




Liefde; wat onze hersenen onthullen over de klik, de kus en al het andere

Mark Mieras laat zien hoe de liefde achter de schermen van je bewustzijn werkt. Liefde zit vol tegenstrijdigheden. We worden seksueel het sterkst aangetrokken door mensen die van ons verschillen en we kiezen toch vaak een partner die op ons lijkt. We willen tederheid maar ook begeerte. We willen trouw zijn, maar vreemdgaan is aan de orde van de dag. En bij een conflict wil de een praten en de ander seks. Verwarrend? Niet als je begrijpt hoe de liefde werkt.

Zelf schrijft hij:
Liefde. 'De kracht van het menselijk vermogen lief te hebben nu verklaard in een weldadig boek,' schreef het NRC over mijn in 2010 verschenen boek "Liefde". Ik werkte 9 maanden, zeven dagen per week vaak wel 12 uur per dag aan dit boek over hoe liefde werkt. Over partnerkeuze, verleiden, zoenen, verliefdheid, opwinding, seks, jaloezie, vreemdgaan en vooral ook houden van en liefdesgeluk.

Om mij heen zie ik veel mensen met de liefde worstelen. Worstelen met de behoefte om trouw te zijn met gevoelens van jaloezie, met de partnerkeuze. Op zoek naar het waarom viel ik van de ene verbazing in de andere. Het onderzoek naar de liefde is vaak verrassend herkenbaar of bizar en niet zelden allebei tegelijk. De liefde is als een puzzel waarvan de stukjes niet in elkaar passen. En misschien is dat wel waarom we er nooit op uitgekeken raken: de liefde houdt ons in beweging.



Ben ik dat?  Wat hersenonderzoek vertelt over onszelf

Editie 2.0 van het hersenboek Ben ik dat? geeft een volledig geactualiseerd overzicht van het hersenonderzoek. Van de eerste editie, die oktober 2007 verscheen. Met Editie 2.0 blijft Ben ik dat? het hersenonderzoek op de voet volgen. De nieuwe editie is aangevuld met vijf splinternieuwe hoofdstukken over multitasking, schoonheid, stress, sport en creativiteit. De hoofdstukken over populaire thema's als bewustzijn, reclame, verslaving, geheugen, breintraining, meditatie en tijdsbeleving zijn bovendien uitgebreid. Ook de liefde wordt verder ontrafeld.

Voorstel: Doe vandaag een klein liefdes daadje....


Iedere morgen knipte mijn stiefvader zo'n tekeningetje uit de krant. Die legde hij op mijn moeders ontbijtbordje.


Zelf heb ik iets met popjes en knuffeltjes. Die leg ik altijd neer als liefdes berichtjes... 

Wat doe jij?

Liefdesbrieven in bed?
Stoepkrijt voor je deur, voor wie aan komt?
Liefdes whapp-jes?
Lekker koken?
Fluisteringen?
Zoete kusjes?
Knipoogjes?
Anonieme briefjes rondstrooien?

Liefs SAS


Geen opmerkingen:

Een reactie posten