Dit is de laatste blog over de school theorie voorproefjes.
Ik hoop dat het therapeuten die mogelijk mensen naar ons doorsturen, laat zien, hoeveel achtergrond er aan de methode verbonden is. Dat het nieuwe mensen naar de opleidingen brengt. Dat het mensen die de opleiding volgen enthousiast maakt om steeds meer te studeren. En dat het journalisten kan helpen bij het schrijven van stukken over de schoonheid van deze methode.
Deze theorie voorproefjes zijn maar het topje van de ijsberg!
26 De Biodanza groep
De groep waar binnen deelnemers Biodanza beoefenen moet een
soort Biogenerator zijn; een centrum dat leven voortbrengt. De groepssfeer moet
instemmend, faciliterend, aanstekelijk, integratief, creatief en transcendent
zijn.
Instemmend: De groep geeft toestemming aan de leden om de
eigen verdedigingsmechanismen minder sterk te maken. Dat opent de weg naar
affectie.
- Faciliterend: De gezonde uitingen van de deelnemers worden in elkaar versterkt door het stimuleren van levenskracht, het verlangen naar contact, vreugde en creativiteit.
- Aanstekelijk: De groepssituatie kan aanstekelijk zijn ten aanzien van het groeiproces dat in gang wordt gezet.
- Integratief: Iedere deelnemer kan nieuwe stappen zetten op zijn of haar eigen kronkelende pad van ontwikkeling. Er ontstaan integratieve processen van nieuw ouderschap of iemand weer bij de “stam” betrekken.
- Creatief: In de groep ontstaat expressieve situaties, er is ruimte voor het bijzondere, onverwachte en wonderbaarlijke.
- Transcendent: De groep ontwikkelt een diepe verbondenheid bij sommige dansen, oefeningen, ceremonieën van viering van het leven en trance.
“I am life that wants to live, in the midst of life that
wants to live.”
Albert Schweitzer
De Biodanzagroeps-sessie is een omgeving die speciaal
gericht is op het ontwikkelen van authentieke menselijke ontmoetingen. Dat
ontstaat soms wel en soms niet, afhankelijk van de mate van gezondheid en
integratie van de groep en haar leden. Wanneer er een authentieke ontmoeting plaatsvindt,
zet deze werkelijk veranderingen in de identiteit in gang. Biodanza lessen zijn
bovenal bedoeld als een opening naar onschuldige en universele liefde.
Half open structuur
Groepen zijn meestal half open van structuur. Dat wil
zeggen, de groep blijft voor langere tijd bijeen en is zo nu en dan open voor
het instromen van nieuwe leden. Wanneer er te vaak nieuwe leden instromen, komt
de integratie van de groep niet goed op gang. Het overstappen van deelnemers
van de ene naar de andere groep (en docent) wordt meestal afgeraden. Het kan
een patroon zijn van deelnemers om steeds van groep te veranderen wanneer er
essentiële aspecten in zichzelf worden aangeraakt. En soms kan het juist wel
een goed idee zijn een andere groep te zoeken, de huidige docent kan deelnemers
dan helpen bij het vinden van een andere groep en/of een andere docent.
Biodanza is echter niet bedoeld als vrijblijvende vrijetijdsbesteding, waarin
overstappen van de ene naar de andere groep veel begrijpelijker is. Het
doorlopen van beginners en gevorderden lessen bij dezelfde docent is geen
verplichting maar wel dé manier om de beste resultaten te bereiken.
Een docent zal resoluut ingrijpen bij schadelijke of
agressieve uitingen of verklaringen tegen andere leden van de groep en kan in
zo’n geval een groepslid (alleen indien heling en integratie niet mogelijk is)
verzoeken de groep te verlaten.
28
Officiële lijst van oefeningen, presentaties en muziek van
Biodanza
Tijdens het laatste jaar van de opleiding ontvangen
aankomend docenten een catalogus met alle officiële Biodanzaoefeningen zoals
Rolando Toro die heeft ontwikkeld. Van iedere oefening is beschreven wat het
doel, de uitleg en de bedoeling van de oefening is en hoe de docent de oefening
het beste kan introduceren. Van iedere oefening zijn beginners en meer
gevorderde varianten mogelijk.
Daarnaast is er een set van officiële en goedgekeurde
Biodanza muziek. Veel docenten gebruiken speciale computerprogramma’s om lessen
en speellijsten samen te stellen. Tegenwoordig werken veel docenten met
I-tunes, maar er zijn ook heel ingenieuze systemen waarin je niet alleen de
les, maar ook allerlei technische aanwijzingen en lesthema’s in kunt verwerken.
Docenten in Nederland dragen af aan Buma-Stemra, zodat de
componisten en muzikanten van de gebruikte muziek betaald worden.
Er zijn momenteel ontwikkelingen gaande waarin:
- Theoretisch materiaal ontwikkeld wordt dat te gebruiken is op een I-pad
- Dvd’s worden geproduceerd waarop de juiste uitvoering van oefeningen en dansen wordt vastgelegd door zeer ervaren docenten die veel met Rolando hebben samengewerkt
- De oude muziek (soms nog van langspeelplaten) wordt verbeterd
- De opleiding tot didactische docent (zij geven les aan mensen die Biodanzadocent willen worden) wordt uitgebreid en verdiept.
Alles om het systeem van Biodanza te verstevigen en te versterken.
Ik neem even vakantie van het blogschrijven. Na de zomer (of als ik eerder barst van inspiratie) ga ik weer verder schrijven...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten