Biodanzalogie

Hier vind je regelmatig berichten over Biodanza; de theorie, de praktijk, de vertaling naar het dagelijks leven, de effecten, poezie en meer....

woensdag 14 januari 2015

Biodanza theorie is taai en schitterend

De meeste mensen die de Biodanza opleiding volgen worstelen met de theorie van Rolando Toro. 

Niet omdat het geen mooie theorie is, maar omdat het taai en ingewikkeld is. Rolando was kunstenaar, dichter, antropoloog, psycholoog en nog veel meer. Hij bestudeerde het leven diep en breed. De theorie die je op school krijgt aangeboden is geen gemakkelijke kost.


Door mijn NLP opleiding leerde ik iets over hoe mensen informatie innemen en doorgeven en dat helpt me Rolando en zijn theorie wat beter te begrijpen.


Er zijn drie mogelijkheden volgens NLP:



  1. Concept's - denkbeelden, ideeën, visie
  2. Structure - de volgorde en opbouw van de informatie
  3. Use - het toepassen en ervaren van informatie

concepts

structure
use

Ieder mens heeft 1 favoriete kwaliteit , 1 gemiddelde kwaliteit en meestal ook 1 zwakke kwaliteit. Rolando was erg goed in Concept's en in Use. En zo is de opleiding ook opgebouwd. Je doet (danst en ervaart) en je krijgt zijn denkbeelden voorgeschoteld. De structuur ontbreekt nogal bij Rolando's theorie.

Doordat de structuur van de theorie niet zo sterk is, is het heel soms lastig om zijn theorie en gedachtegangen te volgen. Maar dat neemt niet weg dat die gedachtegangen wel uitermate boeiend en diepzinnig zijn. 


Mijn eerste voorkeur is Stucture. En dat maakt dat ik steeds maar weer bezig ben om de theorie te doorgronden, te structureren, samenvattingen te maken en het in kleine delen begrijpelijker te maken (ook voor mezelf). Het lastige is dat Concepts mijn zwakste kant is. Dus ook ik verdwaal regelmatig in de omvattende denkbeelden van Rolando. Je kunt de zwakkere van de drie (concept-structure-use) wel ontwikkelen door je er mee bezig te houden gelukkig! 


De theorie en Rolando's visie en bezieling raken me zo dat ik maar blijf studeren. Ik hoop dat ik jou daar een beetje in mee kan nemen. 




We dansen in het hart van Rolando. 
En dat is een ruimhartige, vitale, creatieve, affectieve, levenslustige en heerlijke plek.

De theorie is een kijkje in het hoofd van Rolando. 
Je kunt ontdekken hoe ingenieus, verstrekkend, diepzinnig, omvattend en geniaal dat is. 

Het verdient de tijd om het te onderzoeken. 
Ook al is het soms chaotisch of ingewikkeld. 


We are learning to dance with concepts en 
And make our own inner structures


Geen opmerkingen:

Een reactie posten