Biodanzalogie

Hier vind je regelmatig berichten over Biodanza; de theorie, de praktijk, de vertaling naar het dagelijks leven, de effecten, poezie en meer....

dinsdag 1 september 2015

Compassie

Ik ben een prachtig boek aan het lezen, dat helemaal bij Biodanza past! Het gaat over Compassie. 



De schrijfster, Karen Armstrong gaat ervan uit dat ieder mens behept is met een vermogen tot compassie, maar ze is van mening dat dat niet genoeg is: iedereen zou dat vermogen moeten koesteren en ontwikkelen. In dit wijze en diepzinnige boek stippelt Armstrong een programma uit dat ons in twaalf stappen kan leren hoe we een medemenselijker leven kunnen leiden. Ze gaat daar- bij in op thema's als eigenliefde, bedachtzaamheid, lijden, gedeelde vreugde, de grenzen van onze kennis van de ander en mededogen. Daarbij put ze uit alle religies en laat ze zien dat compassie de "gouden regel is" die in alle religies terug te vinden is, maar die we soms juist over het hoofd zien. 


Het boek pleit voor een gemeenschappelijke missie "heb uw naaste lief". Ik vind het een prachtig, hoopgevend en bevestigend boek, dat me sterkt in het koesteren van de kern van Biodanza "de affectieve intelligentie", het openen van het hart. Dat is de essentie, daar draait het allemaal om. 

HIER vind je meer informatie over het boek. 



Toon Hermans, kon zo lief dichten over de liefde

Ik stuur jullie allemaal een hartversterking, wat hartelijkheid, hartverwarmende liefde en ik moedig je met hart en ziel aan om je hart te openen. Een fijn nieuw dans seizoen! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten