Biodanzalogie

Hier vind je regelmatig berichten over Biodanza; de theorie, de praktijk, de vertaling naar het dagelijks leven, de effecten, poezie en meer....

donderdag 2 oktober 2014

Aspecten van veiligheid in de Biodanzales (deel 7/ slot)




Een proces
Biodanza is een proces, het is niet iets dat je eventjes doet en “kunt”. Het is een transformatie proces waarin je het lichte en meest levende toelaat en waarin soms donkere aspecten belicht worden. Het is helend, leven gevend, transformeren en inspirerend. Het is als een reis met allerlei avonturen, langs hoogtes en diepten. Maar je eindigt steevast in het licht van de zon en de maan. Het is heel belangrijk dat je de tijd neemt voor dit proces. Jezelf tijd gunnen is misschien wel het allerbelangrijkste.



Biodanza is voor gezonde mensen
In principe is Biodanza geschikt voor geestelijk en lichamelijk gezonde mensen. Met sommige lichamelijke aandoeningen kun je heel goed Biodanza ervaren, dat moet je samen met een docent even onderzoeken. Bij ernstige psychische aandoeningen is Biodanza af te raden. Het zou geweldig zijn wanneer er psychiaters en psychologen zijn die zich specialiseren in Biodanza voor mensen met een psychische uitdaging, maar voor een gewone docent vind ik dat geen goed idee. Het vraagt een diepe kennis op een veel breder gebied dan de gemiddelde docent heeft. 



Wat in de les gebeurt blijft daar

Het bevordert de veiligheid wanneer je met je groep afspreekt dat wat er in de groep gebeurt ook in de groep blijft. Dat er buiten de groep niet gepraat wordt over mede dansers en de dingen die beleefd en gedeeld worden. Zo zijn er ook nooit “kijkers” in een groep. Je bent deelnemer of niet. Je kunt niet half meedoen met Biodanza.

Krassen in de ziel
Ieder mens heeft krassen in de ziel. Bezeerd-heden en beschadigingen opgelopen in het leven. Biodanza helpt steeds weer om over die oude krassen nieuwe ervaringen te leggen, helende, plezierige, herstellende, vreugdevolle, veilige, nieuwe ervaringen. Zo verzachten de oude krassen, transformeren ze, worden ze minder diep. Zo heel je op de zachtst mogelijke manier…





Anxiety is love's greatest killer. 
It makes others feel as you might when a drowning man holds on to you. 
You want to save him, but you know he will strangle you with his panic. 
Anais Nin





Leven, dansen en liefhebben

Wat is het schitterend om mensen te zien leven en dansen. 

Bange mensen. 
Geblokkeerde mensen.
 Liefhebbende mensen. 
Verlichte mensen. 
Ongelukkige mensen. 
Aarzelende mensen. 
Zoekende mensen. 
Groeiende mensen. 
Vluchtende mensen. 
Gelukkige mensen. 
Bange mensen. 

Ze zijn allemaal even mooi. 
Het leven is geen ideaal. 
Het is wat het is. 
Het leven leven. 
En het leven geleefd zien worden. 
Grotere schoonheid is er niet. 
En wat is het heerlijk om daar liefde voor te kunnen voelen. 
En wat heb ik die liefde lief. 







woensdag 1 oktober 2014

Geleidelijkheid, bang zijn, weerstand en kijken

In de Biodanza lessen kom je angst tegen, weerstand, geen zin, moe zijn, weg willen, verwarring, twijfel.....


Zal ik weggaan?
Zal ik verdrietig worden en weggaan?
Zal ik het leven eindelijk eens onbelangrijk vinden,
mijn schouders ophalen
en weggaan?
Zal ik de wereld neerzetten (of aan iemand anders geven), denken:
zo is het genoeg,
en weggaan?
Zal ik een deur zoeken,
en als er geen deur is: zal ik een deur maken,
hem voorzichtig opendoen
en weggaan- met kleine zachtmoedige passen?
Of zal ik blijven?
Zal ik blijven?

Toon Tellegen
Uit: Alleen liefde,
Querido Amsterdam 2002


De docent moet het proces stapje voor stapje opbouwen
Het hele transformatieproces dat Biodanza in gang zet moet door de docent geleidelijk en in wederkerigheid worden opgebouwd. Het is essentieel dat de deelnemers in kleine stapjes kunnen groeien in een uitgekiende opbouw die past bij de groep en hun proces.

Weerstand
Persoonlijk vind ik het belangrijk mensen toestemming te geven om bang te zijn, weerstand te voelen, gewoon eerlijk te zijn. Te dansen met wat er ook maar is, blijheid, behoefte aan toenadering of het tegenovergestelde. Wanneer je je groep uitnodigt gewoon in contact te zijn met angst en weerstand, dan zal die veel sneller wegebben. Ik was ooit in een groep waar Carlos Garcia (Biodanza docent en psycholoog die lange tijd met en naast Rolando Toro werkte) lesgaf. Hij zei na de initiatiecirkel, waar bijna iedereen een lachend gezicht had, “wees gewoon eerlijk, laat zien wat er in je is. Ben je blij, kijk dan blij, ben je bang, laat het zien, misschien ben je moe, of voel je je ongemakkelijk, misschien ben je vrolijk en energiek”. Daarna was de helft van de lachende gezichten verdwenen. Minder blij, maar veel echter werd daarna de volgende cirkel. Het licht komt daarna vanzelf weer op, en dan veel meer gevoeld en waarachtiger.



Ik ben bang,
Maar ik lijk het niet te beseffen.
Moet ik niet eindelijk eens de waarheid onder ogen zien:
Mier, wat ben jíj bang…!
Of moet ik hem verdoezelen en mijzelf in slaap sussen?
(als dat eens kon!)
Of moet ik één uitzinnige reddingspoging doen
En mijzelf bevrijden van mijn angst?
Weg! Weg van hier! Weg van overal!
Maar ik ben niet bang! Luister nou toch!
Ik ben niet bang!
Zo bang ben ik dus.

Uit: Het vertrek van de mier
Toon Tellegen
Querido Amsterdam
Kijken

Ook van kijken naar de andere dansers en de docent leer je veel. Soms komt dat wat je ziet nog dieper binnen, dan dat wat je beleeft. Belangrijk is het dat het wordt aangemoedigd om met je hart te kijken, te kijken met liefdevolle ogen. Zonder oordelen getuige te zijn van de unieke bewegingen van de ander. Wanneer iemand danst zonder angst zich te laten zien, en wanneer er gekeken wordt met liefde is dat prachtig en bijzonder genoeg ook heel veilig. 



maandag 29 september 2014

Carolina Churba

Gister een dag gedanst en gewerkt met Carolina Churba Doyle uit Zuid-Afrika. Ze is de opleider van Stephen White ( directeur van de Biodanza school Zuid-Nederland)


Alejandro Torro (kleinzoon van Rolando), Carolina en Sergio Cruz

Ze is een geweldig levenslustige vrouw en ze schud je wakker. Ze heeft een heel eigen stijl van lesgeven. Ze gebruikt humor, ze roept je steeds op om wakker te worden, contact te maken, "uit je bubbel" te komen. 

Ook in Biodanza strijden we wel eens over "hoe het hoort" en over "wat echte Biodanza is", zo menselijk. Carolina schud alles weer door elkaar. Ze doet al Biodanza vanaf haar 18e (dat is nu zo'n 35 jaar). Ze heeft heel veel met Rolando samengewerkt en ze heeft haar heel eigen manier gevonden.

Als je denkt dat je iets zeker weet, schudt ze alles door elkaar. Als je weet "hoe het moet", doet zij het anders. Als je binnen de lijntjes kleurt, gaat zij erbuiten. Ze prikkelt, maakt je in de war, stelt je gerust, nodigt je uit, laat je blozen, en omarmt je.

Ze belichaamt Biodanza op de CAROLINA manier en nodigt je daarmee uit te leven op de JIJ manier. Dat is prachtig.

In Biodanza is ze (vind ik) wat de indianen noemen een Heyoka. 


Heyoka (in LakotaHeyókȟa, also spelled "Haokah," "Heyokha") is a trickster spirit, a contrarian, jestersatirist or sacred clown. The Heyoka spirit speaks, moves and reacts in an opposite fashion to the people around it.

Dat is niet altijd een dankbare taak. Maar wel onmisbaar. Daarom hou ik van haar. 

SAS




vrijdag 26 september 2014

Aspecten van veiligheid in de Biodanzales (deel 6)

Biodanza is zoveel meer dan "gewoon lekker dansen". Het is zo'n diep doordacht en doorvoeld en onderzocht systeem. Dat verdient het in kleine stapjes belicht te worden. 


Een deelronde

Soms houden we bij Biodanza een “deelronde”. Dan zitten we in een kring op de grond en delen we iets over onszelf. We doen dat een beetje op de indianen manier, alsof we een spreek symbool hebben. In die ronde kun je iets vertellen over jezelf, hoe je Biodanza ervaar en over hoe het Nu met je gaat. Er zijn een aantal “spelregels die helpen om deze ronde inspirerend en veilig te maken.



  • Je spreekt in IK-taal, je praat alleen over jezelf en vanuit je gevoel
  • Je vertelt geen “verhalen” maar deelt iets over wat nu in jou leeft
  • Er spreekt steeds 1 persoon tegelijk, alle anderen luisteren en reageren niet
  • De luisteraars zijn met al hun aandacht bij de spreker
  • We geven elkaar geen adviezen, sussen niet, vergoeilijken niet, “redden” elkaar niet en geven geen commentaar
  • We houden wat is gedeeld, binnen de groep en praten er na afloop niet over met anderen
  • Je deelt vanuit je hart, misschien dingen die je juist heel spannend vindt om te delen, je geeft het zo het meest echte van jezelf
  • De luisteraars kijken en luisteren met liefdevolle aandacht
  • Je laat het bij de essentie, vertel geen eindeloze “en toen dit en toen dat” verhalen, zeg waar het echt om gaat
  • Je neemt allemaal de verantwoordelijkheid voor je eigen welbevinden
  • De docent faciliteert de deelronde

Een deelronde verbindt de groep op een andere manier en dat kan enorm bijdragen aan het gevoel van veiligheid in de groep.

Ik heb een boek geschreven over het deelproces in een cirkel. En alles communicatie aspecten die daarbij komen kijken. Het is nog niet uitgegeven, maar ik denk erover om het online te gaan verkopen. Communicatie in een cirkel is oud, helend en heel bijzonder. 

De Intimiteit bij Biodanza
De intimiteit is gebonden aan deze plaats en deze “spelregels”. Iemand zei ooit tegen me: “Biodanza is houwen (van) zonder trouwen. Je kunt genieten, contact maken, intimiteit toelaten, potentieel in jezelf opnieuw wakker maken en stimuleren, maar wel binnen die veilige ruimte. Er zitten geen consequenties aan vast. Wel is het schitterend wanneer je je opnieuw wakker gemaakte gevoelens en je vermogen om lief te hebben ook integreert in je leven, zo groei je als mens.



Mannen vinden andere dingen spannend dan vrouwen

Van mannen hoor ik dat ze dit bij Biodanza soms spannend vinden:
  • Het is soms lastig als ik met een andere man ga dansen. Ik ben dat niet gewend, eerst voelde dat heel eng en gek, nu vind ik het fijn om me te verbinden met andere mannen.
  • In het begin was ik bang dat ik zomaar op iedereen verliefd zou worden, nu is mijn hart meer open, zonder dat ik met iedereen ineens iets wil.
  • Ik was bang dat ik een erectie zou krijgen als ik heel fijn danste met een vrouw of haar aanraakte, nu heb ik veel meer vertrouwen in mijn eigen reactie op vrouwen, en als het gebeurt, dan laat ik het gewoon voor wat er is, ik hoef er niets mee, trek me desnoods even terug, neem wat meer afstand
  • Ik vind heel expressief dansen, of gezien worden in hoe ik beweeg eng
  • Soms schrik ik van mijn eigen gevoel, oud zeer, emoties
  • Soms schrik ik ook van mijn eigen uitbundigheid, verlangens, behoefte aan plezier en contact
  • Ik vind het lastig om iemand te vragen, ik ben bang dat ik niet gevraagd word


Van vrouwen hoor ik dat ze dit bij Biodanza soms spannend vinden:
  • Ik vond het eng om ook intiem te zijn met andere mannen, en niet alleen met mijn eigen man. Eerst dacht ik dat dat niet mocht, nu ontdek ik steeds meer dat het iets heel natuurlijks is en dat ik gewoon plezier kan hebben zonder dat ik “gevaar” loop
  • Ik durfde in het begin niet zo goed mijn grenzen aan te geven, nu wel en daardoor heb ik veel meer plezier
  • Ik vind heel expressief dansen, of gezien worden in hoe ik beweeg, eng
  • In heb nooit geweten dat ik een vrouwenlijf mooi en prettig vind om te zien en te voelen, nu geniet ik ook meer van mijn eigen lichaam, doordat ik zie hoe mooi de andere vrouwen zijn als ze zich op hun gemak voelen
  • Sommige mannen vind ik “eng”. Soms blijft dat zo, soms verandert dat ook. Ik vertrouw veel meer op mijn eigen kracht, durf meer te kiezen voor wat ik fijn vind
  • Soms schrik ik van mijn eigen gevoel, oud zeer, emoties
  • Soms schrik ik ook van mijn eigen uitbundigheid, verlangens, behoefte aan plezier en contact
  • Ik vind het eng om mijn heupen echt vrij te bewegen
  • Ik vind het lastig om iemand te vragen, ik ben bang dat ik niet gevraagd word

Doordat Biodanza met gevoelige aspecten werkt als: contact, nabijheid, intimiteit, zijn duidelijke afspraken en vertrouwen in je vermogen grenzen aan te geven essentieel om je veilig te voelen en zo te kunnen groeien.

Je eigen maat
Wanneer je langere tijd Biodanza beoefent, ontwikkel je je vermogen om je eigen maat te houden. Je voelt wat voor jou wel en niet goed is, je luistert daarnaar, je reageert daarop. Tegelijk verruim je je vermogen om te geven en te ontvangen op een heel natuurlijke manier. Altijd in contact met het meest echte in jou. En daar weet je precies wat je eigen maat is.



Veel danstechniek/ervaring
Ik heb gedanst vanaf mijn vierde jaar, vooral ballet. Maar ook jazzballet, stijldansen, Latijn, rock & roll, aerobics, beatballet enzovoort. In het Biodanza proces heb ik daar ook last van gehad. Ik was gewend te streven naar “mooi”, naar “goed”, techniek, “de vorm”. Bij Biodanza gaat het niet om techniek. Het gaat om je vermogen je authentiek en vrij uit te drukken. Nu in mijn eigen wekelijkse groepen zie ik ervaren dansers, wanneer ze onzeker zijn, vluchten in “de vorm”. Ze gaan pasjes doen, trucjes, technieken die ze kennen. Ze zoeken de hun bekende veiligheid op. Maar Biodanza nodigt uit tot vrijheid, tot expressie, tot natuurlijkheid. In het begin lijkt dat eng. Maar eigenlijk is er niets dat veiliger is dan die vrijheid. Toch merk ik steeds weer dat mijn innerlijke balletmeisje in mij af en toe de kop opsteekt en teveel haar best doet. Bij een buitenlandse leraar die ik erg bewonder, als ik inval voor een andere docent, in mijn eigen groep als ik een voor mij spannende oefening voordoe. Het blijft een uitdaging in Biodanza niet je best te doen, vooral niet je best te doen, de techniek te laten varen en oorspronkelijk, natuurlijk en echt te dansen.

Pina Bausch (danser en choreograaf)



"The Dancer believes that his art has something to say which cannot be expressed in words or in any other way than by dancing... there are times when the simple dignity of movement can fulfill the function of a volume of words. There are movements which impinge upon the nerves with a strength that is incomparable, for movement has power to stir the senses and emotions, unique in itself. This is the dancer's justification for being, and his reason for searching further for deeper aspects of his art." 

Doris Humphrey, 1937 




woensdag 24 september 2014

Schrijven en dansen

Een ontdekkingsmoment



Schrijven is mijn lieve liefde. Het bracht me tot hier. Tot dichter bij mijn gevoel dan ik ooit was. Schrijvend spring ik van de oever. De stromende rivier van ervaringen in. Schrijven is mijn boot, mijn vlot, mijn reddingsvest. Soms op dat schrijvend vlot raak ik even vast in de wallenkant tussen riet, tussen boomwortels. Tussen angst of aarzeling. Dan duw ik me schrijvend of dichtend af. Tot ik weer mee kan gaan met wat er is. Schrijven is drijven. Maar soms is het ook  onderdompelen. Een peilloze diepte induiken. Me overgeven aan mijn eigen waarachtigheid. 



Dansen is anders. Dansen is de rivier ingaan zonder vlot, zonder reddingvest, zonder boot. Dansen is leren leven in de rivier, naakt, zonder hulpmiddelen. Een met je ware natuur, zoals het nu is, zo is het. 

Ik durf nog lang niet altijd zonder boot. Soms dans ik, spring ik midden in het hart van het moment. Soms schrijf ik, soms peddel ik even, rust ik uit, vat ik moed. Vraag ik mezelf wat ik nodig heb, waar ik ben. Ik wil graag leren volkomen vrij te dansen. Het is iets echt's, dat ik heel graag doe. 

En schrijven is mijn eerste liefde. Het is mijn troost, mijn knuffellap, mijn teddybeer. Misschien wordt ooit alles één. Dicht ik op de dansvloer in de armen van een heel waarachtig ogenblik. Misschien dans ik steeds vaker op papier. Durf ik ook schrijvend alsmaar remmen los te gooien. 



Misschien…

Maar zover is het nu nog niet. Nu is het zo: Soms spring ik. Soms peddel ik. Soms zit ik vast in de kant. Soms verdrink ik bijna in een moment. Soms ben ik helemaal heel & nu en hier. De kunst is mezelf niet te dwingen meer te zijn dan ik nu ben. De kunst is te omarmen wat ik nu ben. 

En nu ben ik soms bang en soms helemaal in mijn Sas




dinsdag 23 september 2014

Even bijkomen




Ik heb een prachtige training achter de rug met Antonio Sarpe. Hier vind je zijn website. 

Hij gaf een module van zijn training Continued Learning in de Biodanza school Zuid-Nederland. Heel waardevol, gestructureerd en helder. Hij weet alle oefeningen heel mooi te ontleden en in stapjes te laten ervaren. Waardoor je ze veel meer kunt beleven. 

Zoals gewoonlijk heb ik bladzijden vol aantekeningen. Die ben ik aan het ordenen en uitwerken. Dus ik heb even een Blog bijkom momentje nodig. Nog een paar dagen typen en ordenen en dan schrijf ik hier weer verder! 

Tot die tijd een tip van Rumi, die heel goed paste bij de aanpak van Antonio. 




donderdag 18 september 2014

Aspecten van veiligheid in de Biodanzales (deel 5)

Ik ga weer verder met de aspecten van veiligheid die je in een Biodanza les kunt tegenkomen....

Kiezen en gekozen worden.

Kiezen en gekozen worden is een spannend aspect van Biodanza.
  • Je kunt gekozen worden door iemand waarmee je niet wilt dansen: ga je dan die uitdaging aan, durf je nee te zeggen of zet je je er over heen?
  • Je kunt niet gekozen door iemand waarmee je heel graag wilt dansen: voel je je dan afgewezen of neem jij dan initiatief?
  • Soms wil je heel graag met iemand dansen en durf je dat niet rechtstreeks te vragen of te laten merken en dan ontdek je dat je steeds “toevallig” bij de ander in de buurt gaat dansen in de hoop dat die je zal vragen of uitnodigen. Maar wat houd je tegen om zelf initiatief te nemen?
  • Soms heb je angst om niet gekozen te worden en over te blijven, niet gewild te zijn. Neem je dan zelf initiatief, of vind je dat te eng en blijf je toch afwachten?
  • Soms wordt er een oefening voorgesteld die je wel zou willen doen maar dan alleen met iemand bij wie je je heel veilig voelt. Durf je daar duidelijk in te zijn? Wanneer je je niet veilig voelt bij de persoon die de oefening met je wil doen, kun je de oefening soms beter niet doen. Wanneer je je “eroverheen” zet, doet dat je soms meer schade dan goed. Je mag vragen en uitkomen voor wat je werkelijk voelt en wilt. Sommige mede dansers kunnen je echter enorm verrassen. Iemand tegen wie je weerstand voelt of waarover je een vooroordeel hebt kan verrassend prettig zijn om een oefening mee te doen. Het blijft een kwestie van experimenteren, opmerkzaam zijn en eerlijk zijn, naar je zelf en de ander.




Chemie.

Het is heel normaal dat je met de ene persoon een betere klik hebt dan met de ander. Soms heb je ook verschillende soort klikken met iedereen. Met de ene persoon kun je heerlijk kletsen, bij de andere persoon is het heel veilig om stil te zijn, met weer een ander kun je heel gemakkelijk een gezamenlijk ritme vinden, een ander is prettig om in de ogen te kijken en weer een ander voelt prettig om vast te houden of veel plezier mee te maken of heel expressief te zien. Bij sommige personen voel je heel veel aantrekkingskracht, bij anderen heel weinig. Je hoeft niet alles met iedereen te hebben. Accepteer het gewoon zoals het is. Het is geen punt als het geen punt is.

Kleine stapjes.

Wat betreft je ontwikkeling, het vrijer worden, het contact aangaan, het laten zien wie je bent en wat je wilt is het helemaal oké om kleine stapjes te zetten. Zet je innerlijke deur op een klein kiertje, Zet hier en daar wat voelsprietjes uit en kom tevoorschijn in kleine stapjes. En als je schrikt kun je altijd weer een stapje terug doen.

Als “stel” Biodanza doen.

Wanneer je met je levenspartner Biodanza doet in dezelfde groep, is dat een extra uitdaging. Zowel voor jezelf, als voor de groep. Hoe vrij durf je te zijn in het bijzijn van je partner? Hoeveel ruimte durf je elkaar te geven ten aanzien van contact, intimiteit en plezier ervaren met anderen? Dans je veel met elkaar of juist weinig? Hoe ga je om met je seksualiteit, naar elkaar en naar anderen? Het is belangrijk dat je je als stel wel goed afstemt op de groep, ook echt contact met anderen aangaat en niet te veel de veiligheid bij elkaar zoekt. Het is voor de groep niet fijn wanneer je enorm gaat staan zoenen in een les, maar het is voor jezelf soms niet fijn teveel in je hoofd te zitten en “op te letten”. Het blijft een extra uitdaging, waarbij afstemmen, fijngevoelig zijn, open staan voor de groep, elkaar de ruimte geven, allemaal belangrijk zijn.



Kussen, zoenen, tongzoenen.
In een Biodanza sessie worden wel eens kussen op de wang en soms in een gevorderde groep wel eens een kus op de mond uitgewisseld. Soms in een zeer gevorderde groep zoals in de docenten opleiding, wordt wel eens gezoend in een compacte groep. Het is belangrijk te beseffen dat dit laatste een zeer gedifferentieerde liefkozing is en dat dit niet betekent dat iedereen moet kussen en moet worden gekust. Zo’n kus ontstaat in de vervoering van aantrekkingskracht en dit “klopt” alleen wanneer het wederkerig en in feedback is met elkaar en met de groep. Bij de kus waarbij alles klopt is het de bedoeling dat men naar elkaar toekomt. Het stelen van een kus is ontoelaatbaar binnen Biodanza. In gevorderde wekelijkse groepen worden wel kussen op de wang uitgewisseld, tongzoenen is wat mij persoonlijk betreft meer iets dat buiten de Biodanza sessie hoort. Rolando zei “bij Biodanza kun je honger krijgen, je eet thuis”, en dat lijkt me een prima aanwijzing dat de sensualiteit en seksualiteit wel gewekt worden maar niet volledig wordt uitgeleefd in een sessie. Vooral bij de aanwezigheid van “paren” in een groep is het belangrijk hier zorgvuldig mee om te gaan. Biodanza is geen setting om je verliefdheid en verlangen vrij uit te leven. Het is essentieel dat je altijd in contact bent, met jezelf, de ander, de groep en het proces waarin je je met elkaar bevindt. Het is steeds de kunst te leren inter-persoonlijk contact te reguleren, afgestemd op je eigen behoeften en grenzen, in contact met de groep waar binnen je je bevindt.


Zoveel intimiteit.
Een leerling van me kwam eens naar me toe en zei dat ze in de Biodanza les meer intimiteit beleefde dan in haar dagelijkse leven en dat het haar verwarde. Dat aanbod van contact, nabijheid, aanraking, intimiteit kan inderdaad verwarrend zijn. In een les ben je soms intiemer met mensen dan je in je dagelijkse leven gewend bent, ook al ken je je medeleerlingen minder lang of minder goed. In je dagelijkse leven ben je misschien alleen zo close met mensen waarmee je een intieme relatie hebt, maar in de les doe je oefeningen met iedereen. Daardoor kun je in verwarring raken. We zijn zoveel vrije intimiteit niet gewend. Bij Biodanza horen spelregels, duidelijke afspraken, het is een veilige ruimte waar binnen je je kunt openen voor contact, maar dat contact is niet grenzeloos. Belangrijk is het dat je steeds heel goed blijft letten op je eigen gevoel. Je mag je fysiek ook weer terugtrekken, je mag grenzen aangeven, je kunt “ho” zeggen. Ga nooit over grenzen omdat je de ander wilt “sparen”. Eerlijkheid en echtheid zijn essentieel. Steeds afstemmen met jezelf en de ander in het moment is heel belangrijk.

En je relatie thuis dan?
Wanneer je een relatie hebt en alleen jij begint aan een transformatieproces, dan zal dat ook invloed hebben op je relatie. Soms wordt je je door Biodanza bewust van gemis. Dat kan pijnlijk en confronterend zijn. Soms wordt er iets in je wakker gemaakt… en wat doe je daar dan in je leven mee? Het is heel belangrijk dat je het ontdekte en geleerde kunt integreren in je leven, maar dat kan een heel proces zijn. Misschien wil de ander mee-leren-ontdekken, maar misschien is de ander ook bang of ongerust. Het is goed zo nu en dan een deelronde in je wekelijkse groep te doen en te delen wat er in jezelf allemaal gebeurt en welke impact dat heeft. In sommige gevallen is het aan te raden een therapeut te zoeken om dieper onderzoekswerk en heling mogelijk te maken. 



Seksuele voorkeur & geaardheid.


Biodanza heeft geen oordelen over je seksuele voorkeur en geaardheid. Groepen zijn gemengd. Er dansen heteroseksuele mannen en vrouwen, homoseksuele mannen en vrouwen, er kunnen transgenders, metroseksuelen (heteroseksuele mannen met vrouwelijke trekken), travestieten en androgyne personen mee dansen. Biodanza heeft geen "goed of fout", "natuurlijk of afwijkend" of andere oordelen over seksuele voorkeuren en geaardheid. Er wordt niet speciaal aandacht besteed aan wat je bent en hoe je zou moeten zijn. Het belangrijkste is veiligheid, respect, het zorg dragen voor elkaars veiligheid en ontwikkeling. Er zijn wel eens oefeningen speciaal voor mannen of speciaal voor mannen. De meeste docenten zullen bij een vrouwendans, iedereen uitnodigen die zich vrouw voelt en bij mannendansen, iedereen die zich man voelt. Er zijn dansen van Yang en Yin waarbij iedereen de meer mannelijke en vrouwelijke aspecten in zichzelf bewust kan worden en kan voelen. Mits je de groepsleden met respect benadert is iedereen bij Biodanza welkom.